Domowe sposoby na zaparcia

Domowe sposoby na zaparcia
5 (100%) 11 głosy

Kłopoty z wypróżnieniem się, czyli potocznie mówiąc z zaparciami, są powszechną dolegliwością, która współcześnie dotyka bardzo dużą liczbę osób. Nie powinno się jej jednak lekceważyć, gdyż nieleczona, może ona doprowadzić do wystąpienia żylaków odbytu, czyli tzw. hemoroidów. Oprócz tego, zaparcia mogą doprowadzić do powstania szczeliny odbytu, która jest pęknięciem błony śluzowej kanału odbytu. Niewiele osób zdaje sobie również sprawę, że zaleganie kału w jelitach  bardzo negatywnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu i może być też przyczyną kłopotów z cerą, odczuwania ciągłego zmęczenia, a także bólów głowy.

Według definicji stworzonej przez WHO, czyli Światową Organizację Zdrowia, o zaparciach mówimy wtedy, gdy do wypróżnień dochodzi rzadziej niż trzy razy w tygodniu, a podczas tego procesu odczuwamy ból i uczucie niepełnego wydalenia kału.

Domowy sposób na zaparcia, czy wizyta w aptece?

W walce z zaparciami nie warto na początku sięgać po środki farmakologiczne gdyż środki te nie usuwają problemu. Poza tym leki te można brać tylko przez krótki okres czasu – maksymalnie do kilku dni.

Badania dowiodły także, że środki te przyjmowane zbyt długo „rozleniwiają jelita”, przez co same mogą doprowadzić do zaparć. Oprócz tego mogą one prowadzić do powstania poważnych niedoborów związków takich jak magnez, potas, czy wapń.

W większości przypadków problemy z wypróżnianiem można z powodzeniem rozwiązać stosując domowe sposoby na zaparcia.

Jak pozbyć się zaparć?

Zanim zastosujemy którąś z dostępnych domowych metod należy najpierw poznać przyczyny powstawania tej dolegliwości, gdyż dzięki temu będziemy mogli łatwiej zapobiegać jej w przyszłości.

Najczęściej głównymi przyczynami problemów z zaparciami może być nieodpowiednia dieta, oraz siedzący tryb życia. Dlatego też, aby skutecznie walczyć z tą dolegliwością należy przede wszystkim regularnie uprawiać sport, a także zmienić swój jadłospis.

Najlepsza dieta w walce z zaparciami

Dostosowując swoją dietę do walki z zaparciami należy pamiętać o kilku niezwykle ważnych zasadach. Po pierwsze nasz jadłospis musi być bardzo bogaty w błonnik, dlatego też należy włączyć do niego możliwie jak największą ilość warzyw i owoców. Najlepiej jeśli dzienna porcja warzyw wyniesie minimum 500 g, a owoców od 200 do 300 g.

Należy również zrezygnować z białego pszennego pieczywa, a na jego miejsce wprowadzić produkty pełnoziarniste produkowane z mąki razowej. Doskonałym źródłem błonnika są także grube kasze takie jak jęczmienna, czy gryczana. Wszystkie te produkty świetnie poprawiają perystaltykę jelit i znacząco ułatwiają wypróżnianie. Aby błonnik mógł dobrze działać, musimy codziennie wypijać od 2 do 2,5 litra różnego rodzaju płynów, najlepiej mineralnej, niegazowanej wody, gdyż doskonale oczyszcza ona organizm.

Dodatkowymi produktami, które mogą pomóc nam skutecznie pozbyć się zaparć są przetwory mleczne takie jak kefiry, jogurty, bądź też maślanki. Dzięki temu, że zawierają one zdrowe, naturalne kultury bakterii, doskonale poprawiają one perystaltykę jelit.

Czego należy unikać, by nie mieć zaparć

Ze swojej diety powinno się wyeliminować wszystkie produkty bogate w węglowodany proste, takie jak słodycze. Najlepiej zastąpić je suszonymi owocami takimi jak śliwki, czy morele. Osobom cierpiącym na zaparcia nie służy jedzenie posiłków zbyt obfitych, zasobnych w różnego rodzaju tłuszcze i białka zwierzęce.

Warto jest również zmienić swoje nawyki dotyczące rytmu wypróżnień. Należy pamiętać, że jelita najlepiej pracują rano, dlatego też ta część dnia to najlepsza pora, aby skorzystać z toalety celem wydalenia zbędnych produktów przemiany materii. Znalezienie rano czasu na tę czynność fizjologiczną w perspektywie przyszłości z pewnością pomoże przywrócić naturalny rytm wypróżnień.

Koniecznie należy też zapewnić sobie większą ilość ruchu. Nie muszą być to od razu ciężkie ćwiczenia na siłowni, ale doskonale pomogą nam na przykład dłuższe spacery uprawiane codziennie, bądź też rekreacyjna jazda na rowerze.

Dodaj komentarz

Podpis *
Email *
Witryna internetowa